söndag 22 januari 2012

Harriets födelsedagspresent

Nu ska ni få se lite mer bilder på Harriets födelsedagspresent som jag skrev om i förra inlägget. Jag hoppas att paketet har kommit fram!

Hon fick en solgul tröja med knappsprund och ett par jeans med muddar som matchar tröjan. Tröjan är faktiskt sydd helt i muddtyg. Jag hittade jättefin svensktillverkad, ekologisk mudd, som jag bloggade om här tidigare. Eftersom den är av 100 % bomull är den inte riktigt tillräkligt fast för att användas som midjemudd. Därför har jag satt resår inne i mudden, så att inte byxorna ska åka ner.

Både tröjan och jeansen är sydda i storlek 80-86. När jag syr något så vill jag ju gärna att det ska räcka länge storleksmässigt. Därför har tröjan fått extra långa muddar i ärmarna så att man först kan ha dem uppvikta och senare nedvikta om man så vill. Även byxorna har muddar vid fötterna som går att vika upp eller ner efter behov.

Byxorna är sydda i samma ekologiska denim som vanligt. Muddtyget har jag köpt från Nimana. Modellen är helt enkel utan fickor eller sidsömmar. Inne i midjemudden sitter en mjuk resår som ger bättre passform.

Tröjan är sydd i samma tyg som muddarna ovan. Modellen är ganska smal och ungefär samma som den allra första knappsprundströjan jag sydde. De gröna muddarna är i samma kvalitet, 100 % ekologisk bomull, som resten av tröjan och även detta tyg kommer från Nimana. Knappsprundet är sytt av ett av alla mina fina mönstrade tyger. Om man vill ha en beskrivning på hur man går til väga när man syr ett knappsprund kan jag rekommendera den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar