torsdag 3 november 2011

Blod, svett och knappsprund

Jag har länge tänkt sy en tröja med knappsprund. Jag har nämligen äntligen skaffat en prym-tång. Det gick inte riktigt lika smidigt som jag hade hoppats tyvärr, därav titeln på inlägget. Jag har hittat två olika beskrivningar på hur man syr knappsprund och valde att följa denhär till att börja med. Det gick bra och ganka smidigt tills knapparna skulle i. Eller rättare sagt till den sista knappen... Den hamnade snett på något sätt och när jag skulle försöka pilla loss den igen så gick tyget sönder. (Det är även här blodet kommer in i bilden eftersom jag skar mig i fingret av spetarna på knappen) Eftersom det är så svårt att sprätta i tunnt jersey-tyg så klippte jag helt enkelt ut det första knappsprundet och bestämde mig för att prova nästa variant av knappsprund. Här finns beskrivning av hur man går till väga. Denna varianten av knappsprund gick ännu smidigare att göra tyckte jag och denna gången hamnade till och med knaparna någolunda rätt. Jag gjorde en lite annan variant upptill än enligt beskrivningen, eftersom jag redan hade satt på muddkanten. För att vara mitt första knappsprund är jag nöjd, men nästa ska bli ännu bättre tänkte jag!


Tröjan är sydd i oblekt ekologisk jersey från Jofotex, med långa muddar i 2x2 ribb från Sonjas Textilateljé. Tröjan är i storlek 80.

3 kommentarer:

  1. Fin tröja och snyggt sprund! Och kul att det gick att följa min beskrivning :)!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, som sagt helt ok för att vara det första, men man får inte granska för nära...

    SvaraRadera
  3. lite sent kanske att ställa en fråga 2016 men jag undrar vad du har för symaskin som syr kanterna. har du en coverstich kanske?

    SvaraRadera