måndag 14 mars 2011

Inspiration från 70-talet

Jag har länge haft idéen till ett mönster för sparkbyxor eller hängselbyxor, men inte riktigt fått till det i huvudet. Nu är i alla fall det första försöket gjort. Och de blev riktigt bra! Byxorna är sydda för att passa sonen, så storleken är ca 68, men som vanligt försöker jag göra modeller som passar länge. Dessa är i största laget nu, och kommer alltså att passa i strl 74 också. Om jag syr fler byxor av denna modell, så kommer jag nog att göra dem lite smalare upptill.

Det är det vanliga ekologiska denimtyget som jag har använt här. Muddar och kantband är inte ekologiska denna gången. Fickorna är sydda av tyg från en gammal gardin.

4 kommentarer:

  1. jag lägger gärna in en beställning på dessa byxor i stl "lagom att ha när ett barn är typ 3 månader". den storleken du vet ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag ska genast börja rita om mönstret till en-storlek-mindre-än-Alfreds (62-68). Det borde bli lagom. Men det är inte så bråttom än, va?

    SvaraRadera
  3. Oh nej! Lagom till sept okt nån gång tänker jag!

    SvaraRadera
  4. Asså, det är fortfarande Emma, det blev min blogger-profil den här gången....

    SvaraRadera