onsdag 8 augusti 2012

1-årspresenter


Två små klänningar och två små hättor har jag sytt av detta fina tyg. Även detta tyg var en gåva från en (annan) väns mor. Jag har haft tyget i över ett år och inte riktigt vetat vad jag skulle göra av det. Men så kom det plötsligt två 1-årskalas och jag insåg att tyget skulle passa perfekt till små klänningar till både Hilma och Edit. Astrid fick hjälpa till att välja knappar och de röda blomknapparna är faktiskt en av de detaljer som jag är mest nöjd med på Edits klänning.

Denna modellen på klänning har jag sytt tidigare. Mönstret har jag ritat själv, men det finns liknande att få tag på lite här och var. Storleken räcker länge eftersom man kan flytta knapparna om man har lust och så funkar den ju både som lite längre och kortare modell. Edit fick även en liten hätta som syns på nästa bild. Det är två hättor i olika storlekar. Den översta är till en tre månader gammal Lykke.


Elefanten i bakgrunden är till Hilma.

Klänningen till Hilma var mer av ett experiment. Lyckligtvis ett lyckat sådant. Den är sydd i ett enda tygstycke med ett utklippt hål mitt i. I hålet har jag fällt in ett annat tyg samt sytt ett knappsprund bak. Jag vet inte vad modellen kallas, men jag har sett liknande någonstans. Den var i alla fall kul att sy och enligt vad jag har hört så passar klänningen den fina 1-åringen bra!


2 kommentarer:

  1. Klänningen till Edit passar alldeles utmärkt! Det kommer bild på bloggen alldeles alldeles strax! Jag har också fått lite inspiration till att sy klänningar till henne av broderade dukar så den första blir nog i en modell kopierad av din, om det är ok?

    SvaraRadera
  2. Boderat låter fint! Ska bli spännande att se!

    SvaraRadera